Det är många artiklar ute om framtidens bilar som är självkörande men visste du att det finns också en liknande utveckling med båtar? Den främsta utvecklingen sker inom leveranssektorn, alltså stora lastfartyg. Här har Norge ett företag som har skapat ett drönarfartyg för 25 miljoner dollar. Den är tänkt att spara in en massa årliga lastbilstransporter och inte minst personalkostnaden också. Självkörande lastfartyg ska då kunna ta sig från hamn till hamn utan att en personal finns med i fartyget. De första resorna kommer att vara med personal tills man ser att det kan gå smärtfritt utan människor ombord.
Vad som som inte har framgått är om stora kryssningsfartyg också planerat något i liknande situation. Det är ganska troligt att det ändock kommer att finna personal ombord eftersom det finns en säkerhetsaspekt som måste tas i anspråk. Skulle en olycka hända ute på havs så kan det inte vara en massa människor som lämnas till sitt öde. Det kan nämligen blir väldigt svårt att nå ut med tekniker, reparatörer etc om det skulle vara en storm exempelvis. Redan nu så finns det ett kryssningsföretag som har bartenders som inte är en laddhybrid utan helt eldrivna.
Framtidens båtar kanske inte ens åker i vattnet. Det finns nämligen en kategori av framtidens båtar som just kallas för markeffektfarkost. Det är en slags båt som svävar ovanpå vattnet. Det ser ut som att fartyget flyger ovanför vattnet men tekniskt sett så räknas det mer som ett fartyg än en luftfarkost. Den är också mer bränslesnål än vad en traditionell båt är.
Norge ligger före
Precis som med självkörande bilar kommer framtidens förarlösa båtar att köra mer säkert än vad en människa gör. Detta eftersom båtens sensorer kommer att kunna scanna av miljön på ett sätt som är omöjligt för en människa. Till exempel kan nuvarande system se en mås på 150 meters avstånd. Den kan också räkna ut den mest optimala rutten från punkt A till B på ett bränslesnålt sätt. Men vad finns det för hinder då? En del juridiska visar det sig.
Norge ligger nämligen före Sverige när det kommer till att ta fram ett nytt regelverk för förarlösa båtar. Redan år 2020 är det bestämt att det nya regelverket ska vara igång. Det är ett regelverk som då kommer tillåta förarlösa båtar och kommer påverka branschen inom logistik men även branschen för privata båtägare.
Förhoppningsvis kommer dessa båtar att vara snabba, bränslesnåla och skumpfria. Just nu är tekniken för dyr för konsumentbranschen så de flesta förarlösa båtar vi kommer att se, i Norge, kommer vara de som håller på inom logistikbranschen. Udda företag som är med och samtidigt utvecklar egna versioner av självkörande båtar är just nu Rolls Royce och Google. Det sistnämnda företaget vill vara med och bidra med AI som kommer att samla in data för att skapa en havskarta. Denna karta kan sedan delas i deras Google Cloud till andra anslutna fartyg ute till havs.